Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Ryanair vägrar ersättning – igen!
  • ryanairRyanair är nog det flygbolag som oftast vägrar följa rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Bolaget har flera år hamnat på Råd&Röns svarta lista över bolag som inte följer ARN:s rekommendationer. KO har till och med beslutat dra Ryanair inför rätta, i ett fall där resenärer vägrats ersättning.

    Nu berättar Helsingborgs Dagblad om ytterligare ett fall i samma usla tradition. Det var i februari i år som sonen och ytterligare en person skulle flyga från Malmö till Birmingham. Efter att de checkat in fick de veta att flyget var inställt. Nästa flyg skulle inte gå förrän fem dagar senare vilket innebar problem för resenärerna som bokat in evenemang i Birmingham redan dagen efter. De två fick därför ta sig till Kastrup och därifrån flyga med SAS istället, skriver HD.

    Ryanair ville inte ersätta de två för de extra omkostnaderna eftersom flygbolaget ansåg att det förelåg extraordinära förhållanden i form av snöoväder som gjorde att resan inställdes. Men ARN tycker inte att bolaget har bevisat att vädret verkligen var så dåligt och därför rekommenderas att man ersätter resenärerna med 4860 kronor. Ryanair anser dock fortfarande att de inte gjort något fel och vägrar därför att betala ut ersättningen, enligt tidningen.

    Hittills i år har ARN granskat 37 ärenden som involverar Ryanair. Av dessa har ARN givit konsumenten rätt i 30 av fallen och av dessa har bolaget än så länge bara följt rekommendationerna i 6 fall.

    Själv undrar jag vad bolaget håller på med. Har de aldrig hört talas om begreppet att vårda sitt varumärke? Att flyga med Ryanair verkar snarast vare en grov chansning.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 13:13

  • En Kommentar

    • Henrik skriver:

      Hej!

      Såg nyss denna nyhet på nätet och blev intresserad av lite mera fakta.

      Jag är personligen ingen Ryanair-fantast, men de kan mycket väl ha rätt. Skulle gärna veta lite mer om det ”snö-oväder” som Ryanair hävdar orsakade händelsen. Om man bara kunde få fram dessa väder-data för aktuell dag, så är det inte svårt för en pilot att verifiera.

      Det är ju faktiskt så att ibland måste vi ställa in pga väder!

      Henrik
      Flygkapten

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.