Inom forskningen brukar man tala om meta-studier, när resultat från flera undersökningar sammanställs och man drar slutsatser från det sammantagna materialet. Nu börjar vad jag skulle vilja kalla meta-tester bli allt vanligare, senast gjorde Sydsvenskan ett meta-test av vinterdäck.
Den här gången är det fråga om sommardäck. DN:s motorsajt Alltommotor har sammanställt testresultat från tidningarna Vi bilägare, Råd & Rön, och Aftonbladet.
Floran av däckmärken, varierande kvaliteter och priser är omfattande, konstaterar DN.. Det är följden av att globala däckkoncerner som exempelvis Bridgestone, Michelin, Goodyear och Continental köpt upp mindre däcktillverkare och låter dessas gamla namn fortsätta leva på nya däck.
Det sämsta däcket som borde dödskallestämplas kostar 521 kronor och bäst i test med en guldstjärna kostar 1695 kronor. I det övriga startfältet skiljer hundralappar upp ned runt en tusenlapp för bra däck, skriver tidningen.
DN har en sammanställning med de bästa däcken från respektive test. Men de berättar inte hur sammanställningen gått till, till exempel hur de värderat de olika testerna. Rena skittester är tyvärr vanliga i tidningsvärdlden.
Andra bloggar om: Däck, Sommardäck, Test
Lämna ett svar