Kronofogden har rekord i antalet skulder som går till indrivning. Samtidigt minskar resurserna för budget- och skuldrådgivning i kommunerna, läser jag i ett pressmeddelande från Konsumentverket. Trots att rådgivningen är ett lagkrav är det fortfarande fyra kommuner som inte har någon rådgivning.
I år är det fler kommuner jämfört med i fjol som har budget- och skuldrådgivning. Trots det erbjuds landets invånare mindre tid totalt sett. En undersökning som Konsumentverket gjort visar att verksamhetens omfattning långtifrån är tillräcklig i alla kommuner. Det läggs få timmar på förebyggande insatser och vissa kommuner erbjuder endast hjälp med skuldsaneringsansökan. Många skuldsatta som inte har rätt till skuldsanering enligt lagen har ändå stort behov av ekonomisk rådgivning.
Sedan 2009 har det totalt i landet skett en minskning med fem årsarbetskrafter – detta alltså samtidigt som Kronofogden har registrerat det högsta antalet ansökningar om obetalda skulder någonsin, skriver KoV.
Jag harv tidigare bloggat om resurserna för konsumentvägledning, och skrev då att neddragningar ofta ses som en besparingsmöjlighet för kommunerna. Det är antagligen samma sak med budget- och skuldrådgivningen. Kommunerna inser inta att ett dåligt resultat i rådgivningen kan ge ökade utgifter, kanske i form av försörjningsstöd som socialbidragen numera kallas. Gungor och karuseller, ni vet.
Andra bloggar om: Budget- och skuldrådgivning, Rådgivning, Skulder, Privatekonomi, Kommuner, Kommunal service
Lämna ett svar