I hovrätten fick Ryanair rätt mot de resenärer som med hjälp av KO har drivit ett mål om en inställd hemresa. Tidigare hade tingsrätten gått mot flygbolaget. Men nu ändrar alltså den högre instansen beslutet, skriver KoV i ett pressmeddelande som refereras av TT.
Enligt hovrättens bedömning har Ryanair visat att extraordinära omständigheter omöjliggjorde den aktuella flygningen och det framstår inte som rimligt att Ryanair till exempel borde haft en extra besättning tillgänglig för tjänstgöring i den uppkomna situationen, anser rätten enligt TT.
Domen är principiellt viktig eftersom den handlar om hur den EG-förordning som reglerar ersättning vid inställda eller försenade flyg ska tillämpas.
Men domen gör knappast att läget blir mer klart.
– Hovrättens dom innebär nu att det är olika regler för flygpassagerare som är strandsatta på grund av försenade eller inställda flyg, säger Gunnar Larsson, KO.
Uppdatering: Domen kommer att överklagas till HD, skriver KO/KoV i ett pressmeddelande.
Andra bloggar om: Ryanair, Konsumentombudsmannen, KO, Flyg, Flygresor
Lämna ett svar