Enligt en dom i Nyköpings tingsrätt ska flygbolaget Ryanair betala 2 325 kronor vardera till ett par från Linköping, berättar DN och TT.
Paret reste till Bryssel i maj 2006. Strax före hemresan fick de veta att flyget var inställt och att de först två dagar senare kunde få nya biljetter. Men paret kunde inte vänta utan åkte hem med tåg, hyrbil och taxi – vilket de själva betalade. Ryanair betalade tillbaka 322 kronor för biljetterna – men paret fick ingen annan kompensation, och heller ingenting för eventuell mat eller hotellrum.
Sedan konsumentombudsmannen drog Ryanair inför tingsrätten krävde Linköpingsparet 4 790 kronor vardera. Rätten finner dock 2 325 kronor vardera som rimligt. Vardera parten får också betala sina egna rättegångskostnader, skriver TT.
I ett pressmeddelande gör Ryanair klart att domen i Nyköpings tingsrätt kommer att överklagas, enligt DN.
Andra bloggar om: Ryanair, Konsumentombudsmannen, KO
[…] kunnat flyga, och har alldeles egna tolkningar av regelverket. Bolaget har fällts i tingsrätten i ett fall, men har överklagat till hovrätten. En fällning verkar trolig även där så vi får se hur […]
[…] som med hjälp av KO har drivit ett mål om en inställd hemresa. Tidigare hade tingsrätten gått mot flygbolaget. Men nu ändrar alltså den högre instansen beslutet, skriver KoV i ett […]
[…] handlar om ett gammalt ärende från 2006 Som gäller två resenärer. Strax före hemresan fick de veta att flyget var inställt […]