När Lidl etablerade sig i Sverige var det en frisk fläkt i dagligvaruhandeln. Vad som imponerade på mig var utbudet av tyska charkprodukter och några egna varumärken av bra kvalitet till låga priser. Att Lidl bara hade delar av den övriga handelns sortiment fick man överse med.
Numera finns bara ett fåtal tyska charkprodukter kvar och utbudet av egna lågprisprodukter har minskat. När jag pratat med representanter för Lidl säger de att dessa produkter sålt dåligt. Kanske inte så konstigt, marknadsföringen för dessa var usel.
I stället verkar Lidl satsa på den svenska handelns storsäljare, några ören billigare än övriga butiker. Numera hittar du Knorrs soppor och Heinz vita bönor i Lidls hyllor. Jag har svårt att tro att detta kan locka speciellt många.
Jag har dessutom retat mig på Lidls marknadsföring. Påståendet ”Oslagbart” står vid var och varannan prisuppgift i det reklamblad jag får i brevlådan. Dessa priser är nästan aldrig oslagbara och jag hittar ofta lägre priser på just den varan i andra kedjors reklamblad som jag fått samtidigt. Det gäller i synnerhet priserna på färskt kött, Lidls fabrikspackade kött är aldrig speciellt billigt.
Jag tror Lidl är på väg in i en återvändsgränd genom att förlora två viktiga saker: särarten i sortiment och trovärdigheten i sin marknadsföring.
Andra bloggar om: Lidl, Sortiment, Reklam, Marknadsföring
[…] är en Lidl-slogan som de använder i alla möjliga sammanhang, även når de inte är […]
[…] handlare. Men Icas ”Super” påminner om Lidls användning av ordet oslagbart, som jag tidigare bloggat om. Men Lidl har skärpt sig på […]