KO har biträtt ett resenärspar i en tvist mot Ryanair, eftersom fallet bedömts som principiellt viktigt. KO vann i Nyköpings tingsrätt men Svea hovrätt gick helt på Ryanairs linje och menade att paret inte hade rätt till ersättning från flygbolaget. KO överklagade domen till Högsta domstolen, HD.
Nu har HD beviljat prövningstillstånd, enligt ett pressmeddelande från Konsumentverket, som refereras av GP. En dom i Högsta domstolen kommer att fungera som praxis för liknande fall i framtiden.
– Det är mycket glädjande att det nu blir klarlagt vad som gäller. Vi menar att flygpassagerare ska kunna använda samma regler om plan ställs in som om det är försenat, säger Agneta Broberg, ställföreträdande KO, i pressmeddelandet.
Jag lär få anledning att återkomma när HD avgjort det hela.
Andra bloggar om: Ryanair, Konsumentombudsmannen, KO, Flyg, Flygresor
Lämna ett svar