Jag börjar utveckla en allergi mot försäljare av telefonabonnemang. Jag möter dem på stan, i stormarknader och gallerior. Emellanåt tycker jag att jag får kryssa mellan dem. Och de gör mig på dåligt humör när de småtrixar för att få min uppmärksamhet.
För mig påminner säljarna om gamla tiders marknadsskojare, de som till exempel sålde patentmediciner som hjälpte mot allt.
Men trixandet och fixandet tar inte slut där. Till exempel har olika telemarketingfirmor försökt värva kunder åt teleoperatörerna med falska argument.
Marknadsdomstolen hotar i ett interimistiskt beslut Tele 2 med en miljon kronor i böter om bolagets telefonförsäljare inte upphör med att påstå att de ringer från Telia, att Telia och Tele 2 gått samman eller att Tele 2 köpt Telia.
Det är Telia som anmält Tele 2. Enligt Telia har Tele 2:s telefonsäljare vid 260 olika tillfällen använt ett eller flera av de felaktiga påståendena i sin marknadsföring av telefonabonnemang, skriver nyhetsbrevet Telekomnyheterna, som refereras av TT och SvD.
Jag tar mig för pannan och undrar hur djupt operatörerna och de säljföretag som de anlitar kan sjunka.
Andra bloggar om: Telfonabonnemang, Mobiloperatörer, Teleoperatörer, Marknadsföring, Skojare, Bedragare
Jag antar att du vet om siten http://www.fairshopping.se
Om inte kolla in den.
I några inlägg där som handlar om canvas försäljare så har nån,några tipsat om.
Att göra ett inlägg eller kontakta köpcentrumena, gallerior, husägare där canvas försäljning pågår.
Och helt sonika klaga på att man behöver kryssa sig fram, blivit ljugen rakt upp i ansiktet för att dom ska få ett sälj.
För att klaga på tele2, tre, etc, etc verkar ju inte göra ett skit.
Så sätta press på dom som tillhandahåller platsen kanske kan ge nåt istället.
[…] är inte bara på stan eller i köpcentra du möter den nya tidens marknadsskojare. Du kan också bli uppringd av en sådan, som med ordglidningar försöker ge dig ett falskt […]