Det är inte bara på stan eller i köpcentra du möter den nya tidens marknadsskojare. Du kan också bli uppringd av en sådan, som med ordglidningar försöker ge dig ett falskt intryck.
Under de senaste månaderna har Konsument Göteborg har fått in 17 samtal där ett företags metoder ifrågasätts. Enbart under oktober kom ett 10-tal samtal, berättar GP.
Det är teleföretaget Sveanordics säljmetoder som ifrågasätts. Företagets säljare lovar lägre telefonkostnader eftersom abonnenten under lång tid varit en trogen kund hos Telia, berättar GP.
– Det ger sken av att det är Telia som ringer, säger Tomas Borgenstrand vid Konsument Göteborg till GP.
Sveanordic förnekar att det skulle gå till på det sättet.
Om det är som många kunder påstår är det inte första gången det händer. Operatören Ventelo har blivit fälld i Marknadsdomstolen efter att ha påstått att de samarbetat med Telia.
Jag ger samma råd som GP när det gäller att bli lurad på liknande sätt. Nixa din telefon och tacka konsekvent nej om du ändå skulle bli uppringd. Dessutom verkar abonnemangssäljare vara den nya tidens marknadsskojare – förr sålde de mirakelmediciner, numera säljer de tele- och elabonnemang.
Andra bloggar om: Telemarknad, Teleabonnemang, Sveanordic
Lämna ett svar