Det är vilseledande att märka kött som ”GMO-fritt” eftersom det inte finns genmodifierat kött i Sverige. Genom märkningen ger man intrycket att det är något speciellt med köttet, skriver Livsmedelsveket i ett pressmeddelande.
Jag har tidigare bloggat om City-gross kampanj ”Ingen GMO” och debatten kring den. Jag tyckte då att City-gross kampanj var vilseledande eftersom det inte finns genmodifierat kött i Sverige. Livsmedelsverket är av samma uppfattning.
Tanken bakom Livsmedelsverket ståndpunkt är att stödja konsumenten. Det finns inte genmodifierat kött, mjölk, ägg eller fisk i svensk handel. Då är det vilseledande att märka visst kött som GMO-fritt, eftersom konsumenterna då luras att tro att kött som inte märkts skulle vara genmodifierat, säger Inger Andersson, generaldirektör på Livsmdelsverket.
City-gross lär få tänka om. Annars riskerar de att hamna inför Marknadsdomstolen för vilseledande marknadsföring.
Andra bloggar om: City Gross, GMO, Reklam, Marknadsföring, Livsmedelsverket
Lämna ett svar