Hantverkstjänster är fortfarande det vanligaste konsumentproblemet. Det visar färsk statistik som Konsumentverket har tagit fram, enligt ett pressmeddelande från verket.
För sjätte året i rad ligger boendefrågor i topp i Konsumentverkets årliga sammanställning över klagomål till landets konsumentvägledningar. Mätningarna började 2005 och boendefrågorna har ständigt legat i topp.
Av de totalt 93 320* konsumentklagomålen från 2010 handlade 20 135 om boende, det vill säga drygt 20 procent. Mer än hälften av dessa klagomål handlar om hantverkstjänster. Övriga stora problembranscher är fordon och transporter samt telefoni- och internettjänster.
Klagomålen på hantverkstjänster handlar många gånger om att arbetet blev dyrare eller inte utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet. Därför är det bästa rådet att alltid avtala om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Det är även viktigt att avtala om tilläggsarbeten som kan uppstå under arbetets gång, skriver KoV.
Verket har också tagit fram ett nytt informationsmaterial, Anlita hantverkare, som ger goda råd till dig som tänker göra det.
Andra bloggar om: Hantverkstjänster, Konsumentvägledning, Klagomål
[…] jag tidigare berättat ligger hantverkstjänster i topp när det gäller klagomål från konsumenter. Detsamma gäller i […]