Konsumentverket anser att Postkodlotteriets tidning strider mot marknadsföringslagen, enligt en TT-artikel. Tidningen ger sken av att vara av nyhetskaraktär, när den i själva verket är direktadresserad reklam. Dessutom överdriver lotteriet vinstchanserna, tycker verket.
Lotteriet anser att deras tidning är en ren kundtidning och därför inte ska omfattas av marknadsföringslagen. Detta eftersom tidningen inte är kommersiell utan förmedlar nyheter och är ”opinionsbildande”.
Konsumentverket/KO håller inte med om att tidningen är en kundtidning, utan ser publikationen som ren reklam.
”Normalt skickas en kundtidning med återkommande periodicitet till befintliga kunder. I förevarande fall skickas tidningen dock direktadresserat vid enstaka tillfällen till potentiella kunder och således endast i marknadsföringssyfte”, skriver verket i ett beslut där lotteriet avkrävs svar. Lotteriet ska svara i början av mars.
Konsumenterna, lottprenumeranterna, förleds enligt KO att tro att de har större chans att vinna än vad de i realiteten har. Konsumenterna ges känslan av att de ”tillhör en särskilt utvald grupp”, skriver TT.
Andra bloggar om: Postkodlotteriet, Konsumentverket, KO
[…] har tidigare kritiserat Postkodlotteriet för deras marknadsföring. Nu går KO ett steg längre och stämmer lotteriet i […]