web analytics
  • Förstoringsglas Nu uppmärksammar SvD problemet med olösbara texter på olika förpackningar i livsmedelshandeln, något som jag tidigare tagit upp. Det är Konsumentföreningen Stockholm (KfS) och Sveriges Konsumenter som tillsammans granskat förpackningar hos de stora livsmedelskedjorna. Resultatet är beklämmande.

    – Det är alarmerande att det finns så många dåliga exempel. Vi har verkligen inte behövt leta länge, säger Louise Ekström, kommunikationsansvarig på Sveriges konsumenter, till SvD.

    Organisationerna utnämner även en producent som värsting. Det är Saltå kvarn, som främst har ekologiska produkter. Men andra kvalar in på värstinglistan, som Danone, Spendrups, Coca-Cola och Rydbergs.

    SvD har en separat lista över produkter som granskats.

    Det pågår arbete med ett EU-direktiv om märkningen, men det första förslaget var inte så lyckat. Det kunde tolkas så att minsta tillåtna stilstorlek var 4 punkter (punkter är ett typografiskt begrepp, fler punkter ger större stil). Som en jämförelse kan nämnas att typsnittet i telefonkatalogen har 6 punkters storlek.

    Uppdatering” De båda föreningarna står också för ett debattinlägg på SvD Brännpunkt. Sveriges konsumenter har även ett pressmeddelande på sin webbplats. Även Ekot har ett inslag om undersökningen.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 9:17

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.