Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Rigsignaler ny skuldfälla för unga
  • Telekom 02.04.2008

    mobilknappar Sms-lån inte enda fällan i mobilen. I den växande djungeln av mobiltjänster finns åtskilliga fallgropar. Handeln med ringsignaler är en tjänst som drar på sig allt fler klagomål, skriver TT.

    Antalet skuldsatta ungdomar ökade stort under 2007 – obetalda mobilabonnemang och sms-lån var de vanligaste orsakerna. Många råkar illa ut efter att ha skaffat sig flera abonnemang parallellt för att kunna köpa nya telefoner billigt. Men en växande faktor är myllret av tjänster som erbjuds via mobilen, som ringsignaler, spel, tävlingar och musik.

    – Det här är sådant som håller på att explodera, säger Marek Andersson, jurist på Konsumentverket, till TT.

    Enligt Etiska rådet för betalteletjänster (ERB) finns det i dag tio till femton stora företag som erbjuder den typen av mobiltjänster i Sverige. Senast att uppmärksammas är Funmobile som under drygt ett halvår har anmälts över 300 gånger till Konsumentverket och ERB.

    Många tror till exempel att de har köpt en ringsignal när de i själva verket har beställt en prenumeration.

    – Det vanligaste är olika typer av prenumerationstjänster, på ringsignaler och så vidare. De blir debiterade en gång i veckan eller månaden, men det har de inte förstått, säger Joakim Rolander, jurist på ERB, till TT.

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 4:10

  • En Kommentar

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.