Sms-lån inte enda fällan i mobilen. I den växande djungeln av mobiltjänster finns åtskilliga fallgropar. Handeln med ringsignaler är en tjänst som drar på sig allt fler klagomål, skriver TT.
Antalet skuldsatta ungdomar ökade stort under 2007 – obetalda mobilabonnemang och sms-lån var de vanligaste orsakerna. Många råkar illa ut efter att ha skaffat sig flera abonnemang parallellt för att kunna köpa nya telefoner billigt. Men en växande faktor är myllret av tjänster som erbjuds via mobilen, som ringsignaler, spel, tävlingar och musik.
– Det här är sådant som håller på att explodera, säger Marek Andersson, jurist på Konsumentverket, till TT.
Enligt Etiska rådet för betalteletjänster (ERB) finns det i dag tio till femton stora företag som erbjuder den typen av mobiltjänster i Sverige. Senast att uppmärksammas är Funmobile som under drygt ett halvår har anmälts över 300 gånger till Konsumentverket och ERB.
Många tror till exempel att de har köpt en ringsignal när de i själva verket har beställt en prenumeration.
– Det vanligaste är olika typer av prenumerationstjänster, på ringsignaler och så vidare. De blir debiterade en gång i veckan eller månaden, men det har de inte förstått, säger Joakim Rolander, jurist på ERB, till TT.
Andra bloggar om: Mobiltelefon, Ringsignaler, Funmobile
[…] är vid det här laget en klassiker. Men jag har också bloggat om hur unga tjejer via en modesajt, gratismode.se, luras till att bli […]