Se upp med att lämna ut ditt mobilnummer på internet. Du kanske tror att du deltar i en tävling eller köper en enstaka ringsignal. I stället kan du ha börjat prenumerera på en tjänst som kostar dig 50 kronor i veckan. Den här gången är det DN som varnar för sms-skojeriet.
Konsumentverket får nu allt fler anmälningar mot leverantörer av innehållstjänster till mobilen. Det kan röra sig om ringsignaler, spel eller olika tävlingar.
I vissa fall har konsumenten själv tagit initiativet genom att köpa en ringsignal eller anmäla sig till en tävling. Andra säger att de plötsligt fått ett sms med ett erbjudande om att vara med i en tävling.
Många som köper en enstaka ringsignal ser inte att de tecknar en prenumeration. Tjänsten måste i många fall avbeställas aktivt genom att man sms:ar ”stop” redan när man får den första ringsignalen eller bekräftelsen på att man är med i tävlingen, skriver DN.
Ringsignalsprenumerationer är vid det här laget en klassiker. Men jag har också bloggat om hur unga tjejer via en modesajt, gratismode.se, luras till att bli prenumeranter på tävlings-sms som kostar 25 kronor styck. Modesajten säljer numren vidare.
Det enda råd jag kan ge är att läsa igenom bestämmelserna noga. I andra fall kommer upplysningar i det första sms:et. Men antagligen är det bäst att aldrig uppge sitt mobilnummer på okända sajter!
Nu har jag fått nog. har två tonårsdöttrar som fått betala snart 1000 kr i dessa olika tjänster som de inte har en aning om att de införskaffat. jag eftersöker en säker operatör där de inte kan göra dessa misstag som kostar mig som förälder onödiga pengar.
jag blir galen på alla oseriösa personer……..
en nu arg mamma
Har ett barnbarn som drabbats och har rotat runt och funnit följande: Teleoperatörerna ingår i en bransch där de själva dels har Etiska rådet för Betalteletjänster http://www.etiskaradet.se/ dit man kan vända sig.
De etiska råd som gäller finns hos PTS (Post- och Telestyrelsen) http://www.pts.se/sv/Regler/Konsumentratt/Branschetiska-regler-for-kop-av-mobila-innehallstjanster/
Dessutom har branschen sedan 2006 etablerat Konsumenternas Tele- och Internetbyrå där jurister kan ge konsumenter goda råd. http://www.ktib.se/OmOss/
Dessutom har jag tänkt föra en dialog med det telebolag, som barnbarnets mor tecknat abonnemang hos, då jag undrar hur de har råd med allt badwill som denna verksamhet genererar.