Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Automatisk förlängning avtalsproblem
  • Det gäller att hålla koll på de avtal man tecknar. I många fall kan avtalen förlängas automatiskt, utan ditt medgivande. Då kan de vara svåra att komma ur. Konsumentverket har uppmärksammat problemet och kräver nu en lagändring, skriver verket i ett pressmeddelande som också uppmärksammats av DN.

    Konsumentverket har fått mängder av anmälningar som gäller automatisk avtalsförlängning. Man tecknar sig för ett förmånligt erbjudande under en tidsbegränsad period. Om man inte säger ifrån blir man efter avtalstidens slut bunden av en ny avtalsperiod eller ett tillsvidareavtal. I vissa fall har det inneburit att man blivit bunden i ett helt år till, utan möjlighet att säga upp avtalet. Metoden används inom flera branscher. Allt ifrån telefoni och bredband till dejtingsajter och försäljning av kosttillskott.

    KO, Konsumentombudsmannen, har drivit flera fall i domstol för att få fram en tydlig rättspraxis på området, men utan framgång.

    Därför vänder sig myndigheten nu till regeringen. Syftet är att få fram en uttrycklig lagstiftning som innebär att konsumenten alltid kan säga upp det förlängda avtalet med en månads uppsägningstid, skriver de.

    Det är självklart att alla avtal ska gå att säga upp, utom de man tecknat medvetet. Har man glömt bort att ett avtal snart går ut, och glömmer att säga upp det måste det gå att säga upp inom rimlig tid. Jag ställer mig därför i samma kö som KoV och kräver en lagändring. Dessutom borde de dyra tills-vidareavtalen när det gäller el inte få finnas.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 9:54

  • En Kommentar

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.