Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Utredning: Konsumenträtten ska stärkas
  • Nu läggs en utredning fram som ska förbättra lagstiftningen när det gäller konsumenters rättigheter. Jag har inte läst den ännu, utan får utgå från Ekots rapportering.

    Enligt Ekot har utredningen två huvudnummer. Automatisk förlängning av olika avtal utan förvarning, till exempel på gym och dejtingsajter, har upplevts som ett problem. Utredaren föreslår att konsumenten ska förvarnas och ha tre veckor på sig att säga upp avtalet.

    Barns köp i olika spel uppmärksammas också. Egentligen får barn inte sluta avta, men i olika nät- och mobilspel kan de göra av med tiotusentals kronor. Av rent oförstånd. Utredaren är tydlig med att barn inte ska kunna ingå avtal och att föräldrarna inte automatiskt ska kunna vara skyldig till att betala när ett barn har använt spelen, enligt Ekot.

    Några framsteg, även om det finns många andra avarter att reglera. Jag får se om det finns mer godis bland utredarens förslag.

    P1morgon har ett lite längre inslag om utredningen.

    Uppdatering: Även TT uppmärksammar utredarens förslag. Riksdag & Departement sammanfattar.

    På regeringens webbplats finns nu uppgifter om utredningen, samt länkar till publikationen och presskonferensen.

    Av uppgifterna framgår bland annat att det är som innehållsleverantören som är konsumentens avtalspart, inte operatören. Det innebär bland annat att operatören inte längre kan stänga abonnemanget vid utebliven betalning. Det borde stärka konsumenters ställning, framför allt då innehållsleverantören finns utomland. Då har de ibland varit svåra att kontakta.

    Reglerna om barns köp gäller inte om de fått kontantkort av föräldern.

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 10:02

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.