Ryanair kan förvänta sig en granskning efter en rad klagomål på bolagets annonser, berättar nättidningen Realtid.
Den brittiska myndigheten Office of Fair Trading (OFT), motsvarigheten till svenska Konkurrensverket, har fått in otaliga klagomål på Ryanairs annonser.
Det är framförallt Advertising Standards Authority, Storbritanniens motsvarighet till Etiska rådet mot könsdiskriminerande reklam, som anser att Ryanair har brutit mot reglerna sju gånger på två år, enligt BBC News.
De menar bland annat att Ryanair annonserar om billiga resor men i texterna inkluderas inte flygskatten i priset, vilket missleder kunderna.
Ryanair har redan klagat till OFT över ASA:s regler.
Flygbolaget menar att reglerna ”är orättvisa, partiska och felaktiga”, skriver tidningen.
Jag har alltid häpnat över Ryanairs annonsering. När man börjar räkna med alla tillägg i form av skatter och otaliga avgifter, är bolaget inte så billiga som de vill verka vara. De mörkar den verkliga kostnaden. Dessutom hävdar bolaget konsekvent, precis som här, att deras uppfattning är den enda rätta. Det gäller inte minst vid tvister med resenärer. Jag tror inte att jag någonsin kommer att våga flyga med Ryanair!
Andra bloggar om: Ryanair, Reklam, Marknadsföring
Ryanair är väldigt fula när det gäller avgifter. Soppapriset har gått från 65 dollar fatet till 110 dollar vilket gjort det mycket dyrare att flyga. Ryanair vill fortsätta kunna marknadsföra sina ”1 kr” biljetter så istället inför man fler och fler avgifter. Jag har skrivit en del om Ryanairs avgifter på http://flygnyheter.se/2008/02/09/wizzair-och-ryanair-tavlar-om-dyrast-bagage/