Ryanair är stadig gäst på den svarta listan över företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens (ARNs) rekommendationer. Nu slår bolaget tillbaka, berättar DN.
ARN har inte kompetens att avgöra klagomål när det gäller flygresor och följer inte EU:s bestämmelser. Det hävdar Caroline Green, chef för lågprisflyget Ryanairs konsumentservice. Men ARN tillbakavisar anklagelserna.
Caroline Green anser att ARN inte begriper sig på flygnäringen och dessutom feltolkar EU:s direktiv som styr kompensation till passagerare för inställda flyg.
Thomas Johansson, vice ordförande för ARN tillbakavisar anklagelserna.
När det gäller kompetensen säger han att det är flygbolaget som ska bevisa att ett flyg har ställts in på grund av omständigheter som bolaget inte kan styra över, eller förutse.
– Det räcker inte med att säga att det är tekniska problem, eller dimma, säger Johansson till DN. Dessutom ska bolaget visa att den gjort allt som är rimligt för att minimera skadan för passagerarna.
Andra bloggar om: Ryanair, Allmänna reklamationsnämnden, ARN
[…] verkliga kostnaden. Dessutom hävdar bolaget konsekvent, precis som här, att deras uppfattning är den enda rätta. Det gäller inte minst vid tvister med resenärer. Jag tror inte att jag någonsin kommer att […]