web analytics
  • Häromdagen refererade jag ett fall där Swedbank tagit ut för hög ränta. Det par som det gällde har fått rättelse hos banken men nu vill parets ombud att Finansinspektionen granskar om det finns fler fall, berättar SvD.

    Men FI anser att saken bör drivas av de enskilda låntagarna.

    -I första hand ska man vända sig till banken och om inte det fungerar kan man gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden eller till domstol. Om inte bankerna följer deras rekommendationer tittar vi på varför, säger Lars Malmström chef för konsumentenheten på Finansinspektionen.

    FI:s inställning tycker jag är märklig. Det kan vara mycket svårt för en konsument att tolka snåriga avtal. Det måste expertis, som finns hos FI, göra. Gäller det många bör nog FI ta upp frågan, det gäller bankernas agerande.

    Möjligtvis kan Konsumentverket hjälpa till, och kanske driva en grupptalan mot Swedbank eller i varje fall få fram ett prejudikat.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 9:42

  • En Kommentar

    • Stefan skriver:

      Jag ska till banken idag i just ett liknande ärende (även detta i Swedbank). Vi kom för ett år sedan överens om ett upplägg där vår ränta i princip skulle följa STIBOR 3M + en fast nivå på räntegapet. Igår räknade jag igenom hur det hade gått. Banken har inte följt den överenskommelsen och som mest legat 0.3% över överenskommelsen under den period vi sa detta skulle gälla. I rena pengar sett rör det sig om 4.600kr på ett år. Inga stora summor, men det är principen.

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.