Har du Ica-kort? Grattis, då blir dina köp kartlagda! Ica gör kartläggningen för att kunna anpassa sin reklam. Nu sjösätts projektet på prov, läser jag i Råd&Rön.
Ica satsar på personliga rabatterbjudande baserade på månadens registrerade inköp.
75 000 trogna Ica-kunder i Östergötland ingår i ett försök med personliga rabatterbjudanden. Erbjudandena, som baseras på de personliga inköpen under den senaste månadens inköp, skickas ut med tidningen Buffé och ersätter de allmänna förmånserbjudandena i tidningen.
Faller försöket väl planerar Ica att gå vidare i full skala, till alla bonuskunder, skriver tidningen.
Tur att jag inte har något Ica-kort. Jag vill inte bli kartlagd!
Andra bloggar om: Ica, Ica-kort, Marknadsföring, Reklam, Registrering
På ett sätt tycker jag nog att det kan vara bra. Bättre att få rabatt på saker man i vanliga fall handlar, än på prodkter som man ändå inte köper och därmed missar rabatten.
Men visst kan jag hålla med dig om att det kan vara läskigt att få sina inköp kartlagda. Fast vad skall de med den informationen till, förutom ge dig mer riktade rabatterbudanden.
[…] fem månader sedan bloggade jag om Icas försök med riktad reklam. Ica registrerar de inköp som kunder med Ica-kort gör och […]
[…] i dag samlar Ica, med hjälp av sina kundkort, uppgifter för riktad marknadsföring, jag kan mycket väl tänka mig […]