För fem månader sedan bloggade jag om Icas försök med riktad reklam. Ica registrerar de inköp som kunder med Ica-kort gör och riktar sedan erbjudanden till kunden, med varor som kunden brukar köpa. Nu har försöket blivit fullskaligt och tillämpas i herla landet.
Nu kommer reaktioner från konsumenter, berättar flera tidningar. På Datainspektionen har man tagit emot flera klagomål, skriver Sydsvenskan.
– Det finns de som vill att vi ska stoppa Icas erbjudande, säger Jonas Agnvall, jurist på Datainspektionen till tidningen.
Kunder har också hört av sig till Sveriges Konsumenter. Organisationen kräver att kunderna aktivt ska välja om de vill ha denna reklam. I dag måste de gå in på Icas hemsida eller ringa ett samtal för att avsäga sig reklamen. Organisationen ser en fara i utvecklingen där reklam alltmer bygger på personligt registrerade vanor.
Ica menar mottagandet från kunderna varit positivt, vilket enligt företaget stämmer överens med resultatet av tidigare kundundersökningar, skriver SvD.
– Vi vet att kunderna vill ha detta. Av hushållen som tillfrågades i Östergötland var det väldigt få som tackade nej. Och för den som inte vill ha erbjudanden har vi möjliggjort att det går att avregistrera sig enkelt, säger Ingrid Jonasson Blank, vice cd på Ica till Svenskan.
Jag tycker hela saken känns obehaglig. Företagen kommer närmare och närmare oss, och registrerar våra vanor. Det blir Orwells 1984 över det hela.
Själv har jag inget Ica-kort eftersom det, i likhet med andra kund- eller bonuskort knappast lönar sig. Och sådana här tilltag ökar knappast min vilja att skaffa något heller!
Uppdatering: I Fri köpenskap spekulerar Stefan Melesko, docent vid Internationella handelshögskolan, Jönköping kring Icas motiv. Och det är inte för konsumenternas bästa!
Andra bloggar om: Ica, Ica-kort, Marknadsföring, Reklam, Registrering
Jag förstår inte vad problemet med detta skulle vara. Du säger att företagen registrerar våra vanor. Det är möjligt, men inte helt sant i detta fallet.
De som har ICA-kort har själva ansökt om det, och har därigenom själva valt att få sina köp registrerade. De gör dessutom ett ytterligare val att dra kortet när de handlar. Därför är det ett medvetet val av konsumenten att få sina köp registrerade. Om man inte vill det så behöver man inte dra kortet. Man behöver inte ens ha ett kort som går att dra.
Med andra ord gör konsumenten ett medvetet val. Att sen skylla ICA för att registrera dessa inköp vittnar om att man inte är medveten om vad man ingår för avtal. Men det är ens eget fel, inte ICAs.
Vi snackar om rabatt på varor (inte din sjukdomshistoria eller något annat mer personligt) och det skickas hem till dig, ingen annan. Du har ändå lämnat ut alla dina personuppgifter när man skaffar kortet. Detta sätt gynnar ju dig som kund eftersom du äntligen får rabatt på varor du oftast köper. Jag har ICA-kort och jo, det lönar sig, för mig i alla fall. Hej o hå!