Det finns luckor i konsumentskyddet, exempelvis då man handlar något vid ”tillfälliga” försäljningsställen, som utanför en butik eller på gatan. Det brukar kallas canvas- eller eventförsäljning. Då gäller inte det normala konsumentskyddet, man har till exempel ingen ångerrätt, något jag skrivit om tidigare. KO har påtalat luckan för regeringen, redan år 2008, men hittills har inget gjorts.
Nu aviserar regeringen, på SvD debatt, att luckan ska täppas till. Dessutom skriver justitieminister Beatrice Ask (M) och konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP) att konsumentskyddet ska stärkas vid e-handel. Regeringen tillsätter också en utredning som ska komma med förslag om bättre konsumentskydd vid telefonförsäljning. Utspelet uppmärksammas av TT i en rad tidningar. GP tar även upp utspelet på ledarplats.
Näringsidkares informationsplikt ska förtydligas, skriver ministrarna. Konsumenten ska få mer information om varans eller tjänstens pris. Dessutom ska samtliga kostnader framgå av informationen. Om det inte finns information om kostnader för till exempel leverans, ska konsumenten inte behöva betala den kostnaden. Informationen ska vara lättillgänglig och anpassad till hur avtalet ingås, till exempel på nätet.
Framför allt är det bra att konsumentskyddet även ska gälla då man ingår avtal på ”tillfälliga” försäljningsställen, en lucka som ofta påtalats. Att informationsskyldigheten förtydligas är också bra. Däremot är jag undrande om varför en utredning ska behövas för att komma tillrätta med konstigheter när det gäller telefonförsäljning. Att till exempel införa krav på skriftlig bekräftelse vore lätt.
Andra bloggar om: Konsumentskydd, Avtal, Konsumenträtt, E-handel, Näthandel, Telefonförsäljning, Försäljning
Lämna ett svar