web analytics
  • Jag har rest över stora delar av landet och sett många halv- eller heldöda stadskärnor, där köpcentra i städernas utkant ersatt mer centralt belägna butiker. Och alla köpcentra, och gallerior, ser i stort sett likadana ut, med samma butikskedjor överallt. En trist utveckling där små butiker med specialkunskaper får lägga ned. Jag har skrivit om fenomenet flera gånger.

    Det finns nog flera förhållanden som kan minska butiksdöden. Ekot berättar om en av dem. En undersökning som gjorts på uppdrag av organisationen Fastighetsägarna där konsultföretaget WSP analyserat 20 stadskärnor, dels i Sydsverige, dels i Mellansverige.

    En slutsats är att matbutiker i stadskärnor bidrar till att öka försäljningen av kläder, skor och andra så kallade sällanköpsvaror.

    En sådan utveckling verkar också vara på gång, läser jag i DN. Livsmedelskedjorna satsar på mellanstora butiker i växande städer, nu vill kunderna slippa köra bil till matbutiken. Trenden är tydlig – stormarknaderna utanför städerna kommer att krympa, skriver tidningen.

    Jag tror att en annan faktor bidrar till att hålla butiker levande – tillgång till ett Systembolag. När vi går vår köprunda vill vi ofta kunna köpa något gott att dricka och söker oss till trakter där det finns ett Systembolag. Nackdelen är att bolaget också attraherar det så kallade A-laget som etablerar sin uteservering i närheten, vilket kan avskräcka andra kunder. Det problemet kan minskas med bevakning.

    Jag kan bara hoppas att stadskärnor i alla delar av landet kan bli levande igen, stängda butiker ger en tråkig och öde stadsbild. Men det finns alltså flera saker som olika kommuner kan göra för att motverka, eller vända, en sådan utveckling.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 8:19

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.