Nu har den rikstäckande konsumentportalen sjösatts. ”Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, villkor i avtal, reklamationer, att handla hållbart och annat som du som konsument behöver hjälp med”, skriver de på portalen.
Portalen, med sina tjänster, har tillkommit eftersom många kommuner saknar konsumentvägledning. Hittills har konsumenter i dessa kommuner helt saknat möjlighet till hjälp. Initiativet kom från den tidigare konsumentministern Birgitta Ohlsson (FP). Till skillnad från sin företrädare Nyamko Sabuni, antagligen den sämsta konsumentminister vi haft, gjorde hon något för oss konsumenter.
Det finns en rad kontaktvägar till portalens tjänster – telefon, chatt, Facebook eller e-post.
Det är en rad myndigheter och branschbyråer, med uppdrag inom konsumentsektorn, som står bakom portalen. Den samordnas av Konsumentverket.
Från och med nu hittar du en länk till Hallå konsument i min länklista till höger.
Andra bloggar om: Konsumentupplysning, Konsumentvägledning, Hallå konsument, Birgitta Ohlsson, Nyamko Sabuni
Lämna ett svar