Klagomålen som rör mobilt bredband växer i takt med branschen. Under andra kvartalet fick Konsumenternas tele- och internetbyrå, KTIB, in 116 ärenden om mobilt bredband, nästan en tredubbling jämfört med samma period i fjol, berättar DN.
Samtidigt minskar klagomålen på fast bredband med 34 procent till 418 stycken.
– Vi har fått operatörerna att marknadsföra minimihastigheter på fast bredband. Då vet konsumenterna vad de kan förvänta sig och har lättare att få rätt om de inte uppfylls, säger Mattias Grafström, vd för KTIB.
Mobilt bredband marknadsförs med maxhastighet- som merparten av kunderna aldrig får testa.
– I storstadsområden har man chansen, men det beror bland annat på hur många användare som är ute samtidigt i området. Det är ovanligt att man kommer upp i maxhastighet vid en egen mätning, säger Mattias Grafström.
Maxhastighet säger ingenting, men minimihastigheten för mobilt bredband skulle bli noll. Finns det ingen täckning så gör det inte.
Mattias Grafströms råd är att före köpet fråga operatören vilken täckning som finns där det mobila bredbandet ska användas. Allra bäst är att få prova på ett erbjudande.
KTIB får också klagomål på prisinformation för mobilt bredband, som när det som kunden trodde var ett fast pris bara visar sig vara fast vissa delar av dygnet, skriver tidningen.
Klagomålen på mobilt bredband är en följetong här på bloggen. Mitt råd var tidigare, och det gäller också nu – Testa innan du tecknar abonnemang! Många försäljare ger den möjligheten.
Andra bloggar om: Mobilt bredband, Klagomål, Konsumenternas tele- och internetbyrå, KTIB
[…] bloggade nyligen om att klagomålen på mobilt bredband fortsätter att öka. Klagomålen gäller ofta hastigheten. […]
[…] har flera gånger bloggat om de många klagomålen på mobilt bredband, här är senaste inlägget. Det är i och för sig inte konstigt att antalet klagomål ökar, antalet abonnemang har […]