Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Mobilt bredband – Dags för annan marknadsföring?
  • Jag har flera gånger bloggat om de många klagomålen på mobilt bredband, här är senaste inlägget. Det är i och för sig inte konstigt att antalet klagomål ökar, antalet abonnemang har exploderat under det senaste året, men många skulle kunna undvikas. De flesta av klagomålen gäller hastigheten, eller bandbredden som det egentligen ska heta. Mitt råd var tidigare, och det gäller också nu – Testa innan du tecknar abonnemang!

    TT har en artikel om saken, som i GP fått den lite felaktiga rubriken ”Många klagar på mobilt bredband”. Artikeln handlar egentligen om hur många klagomål kan undvikas.

    När operatörerna erbjuder hastigheter på 7,2 megabit per sekund, är det vad som skickas ut – inte vad kunden kommer upp i. Enligt upplysningstjänsten Bredbandskollen är medelhastigheten långt därifrån: 1,6 megabit per sekund.

    – I princip kan ju kundens hastighet vara noll om täckning saknas, därför är det inte heller meningsfullt att ange intervallhastigheter, som för vanligt bredband, säger Mattias Grafström.

    KTIB anser i stället att operatörerna bör fokusera på att tydligt förklara vad som erbjuds och ge kunderna en pröva-på-tid som komplement till att tillhandahålla täckningskartor, skriver TT.

    Operatören 3 har visserligen lovat att sluta marknadsföra mobilt bredband med ”upp till”-hastighet och vi får hoppas att övriga följer efter. Men operatörerna måste erbjuda kunderna möjlighet att prova abonnemanget i den omgivning där de vistas, innan kunden skriver på! Vissa återförsäljare erbjuder redan den möjligheten.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 9:32

  • En Kommentar

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.