web analytics
  • Internet, Media, Spel 11.02.2009

    Nyligen bloggade jag om de så kallade öresauktionerna, som också går under namnet lågprisauktionerna. De hade, efter flera anmälningar, dragit på sig Konsumentverkets intresse. Men vem vill inte ha en playstation för 29 spänn? Eller en platt-tv för 17 kronor?

    Nu kommer fler artiklar i ämnet. SvD berättar om auktionerna och intervjuar representanter för Lotteriinspektionen och Konsumentverket. GP skriver om granskningen.

    Men uppfinningsrikedomen är enorm. Om du brukar titta på Kanal 5 har du knappast missat puffar för möjligheten att vinna en ”drömväska” av välkänt märke på deras webbplats.

    Genom att gå in på ”Kling selection” kan du delta i en ”tävling”. När du skickar ett sms får du i retur en fråga att svara på. När du svarat på frågan deltar du i tävlingen. Det låter väl bra?

    Men du måste ta fram tävlingsbestämmelserna för att inse att du måste göra en penninginsats också. När du svarar på frågan kostar sms:et nämligen 15 kronor.

    Lotteriet är antagligen ganska lönsamt för Kanal 5. Om vi antar att väskan kostar 10 000 kronor behövs 667 svar för att det hela ska gå med vinst. Inget orimligt antal, det finns antagligen många tjejer som skulle vilja ha väskan.

    Jag har tidiga berättat om andra tv-lotterier. Då gällde det de gissningstävlingar som de kommersiella kanalerna fyller oanvänd tid med. De går under namn som Ordjakten, och gäller att gissa ord med hjälp av en ledtråd och minst en given bokstav. Här anmäler matt sitt intresse med hjälp av ett betalnummer och har du tur ringer programmet upp dig och du får svara på frågan.

    Det här fenomenet avhandlade jag i en radiokrönika som du kan lyssna på (mp3).

    Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 10:01

  • En Kommentar

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.