När du handlar hemelektronik får du ofta frågan om du vill köpa en tilläggsförsäkring. Men de är oftast onödiga. Ett starkt lagstadgat konsumentskydd tillsammans med en utökad hemförsäkring räcker långt, berättas i en artikel från DN.
Förutsättningen är att du har en hemförsäkring, och till den har tecknat en allriskförsäkring. Den senare täcker just plötsliga och oförutsedda händelser gör att många av elektronikhandelns produktförsäkringar är onödiga.
Garantin, enligt lag under sex månader, förlängs ofta till ett eller två år. Den ger garanti mot funktionsfel.
Konsumentköplagen ger dig skydd under de tre första åren. Du ska få kostnadsfria reparationer om varan går sönder på grund av fel som fanns redan från början. Under de första sex månaderna ligger bevisbördan hos säljaren, efter det hos dig.
Men varför envisas då säljarna med sina försäkringar? De är helt enkelt en mycket bra affär. Många butiker tjänar mer på försäkringen än på själva varan.
Elgiganten tar mer än en tredjedel av priset för att försäkra en digitalkamera i tre år. I samma härad ligger Onoffs försäkring för den bärbara datorn. Den kostar 2.200 kronor för en dator som ligger i 8.000-kronorsklassen, skriver DN.
Andra bloggar om: Tilläggsförsäkring, Hemelektronik, Hemförsäkring, Garanti, Konsumentköplagen
[…] har tidigare berättat att de flesta tilläggsförsäkringar som el- och elektronikkedjorna säljer är helt onödiga. Nu […]
[…] inte dessa tilläggsförsäkringar, de är oftast helt onödiga! De tjänar bara ett syfte, att öka kedjornas intäkter. Säljarnas argument är många gånger […]
[…] har tidigare bloggat om tilläggsförsäkringar, som ofta är helt onödiga men en god affär för försäljarna. Jag har också bloggat om Konsumentverkets kritik mot […]
[…] har tidigare bloggat om tilläggsförsäkringar. Frågan är om de ens är […]
[…] köper också en sådan, av ren välvilja. Men det är sällan en god idé, som jag tidigare bloggat […]