Coca-Cola, OLW och Quaker Oats anmäls till Konsumentombudsmannen. Sveriges Konsumenter anser att industrins egen hälsomärkning av läsk, chips och frukostflingor är vilseledande och ska prövas enligt marknadsföringslagen, skriver organisationen i ett pressmeddelande.
– Märkningen snarare förvirrar än förenklar och ger ett intryck av att produkterna är hälsosammare än vad de i själva verket är, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.
Den anmälda märkningen kallas GDA, Guidance Daily Amount eller rekommenderat dagligt intag. Det ska ange andel i procent av fett, salt, socker och energi som en konsument bör få i sig under en dag. Den europeiska livsmedelsindustrin har satsat hårt på den nya märkningen. Företag som redan infört den i Sverige är bl a Coca-cola, Kellogg’s, Kraft, Nestlé, Unilever och Masterfoods. GDA har också varit det system som föreslås i EU:s nya livsmedelsförordning och som, om det gick igenom, skulle vara obligatoriskt i alla EU:s medlemsländer.
– Vi och den europeiska konsumentrörelsen anser att industrin lobbat igenom sin typ av märkning för att slippa krav på en märkning som ger konsumenterna möjlighet att göra enkla val, säger Jan Bertoft. Vi vill att märkningen på framsidan ska vara klar och tydlig, till exempel på det sätt som Nyckelhålet är, och dessutom kompletteras med en mer detaljerad innehållsdeklaration av det slag som idag ofta finns på förpackningarnas baksida.
GDA anges nu på många produkter i livsmedelsaffärerna, även en del onyttiga. För att visa GDA-märkningens brister har nu tre företag KO-anmälts för vilseledande marknadsföring.
Quaker Oats anmäls för sin märkning av Kalaspuffar, en produkt som tydligt vänder sig till barn. Eftersom GDA-märkningen utgår från en vuxen kvinnas dagsbehov får barn i själva verket i sig betydligt större andel socker. OLW anmäls för sin märkning av chips. Där utgår man från att en ”portion” enbart är 25 gram. Detta innebär att en påse om 300 gram skulle räcka till tolv personer och intaget av kalorier som står på påsen blir missvisande lågt. Coca-Cola anmäls för märkningen av sin läsk, där en 50 centiliters flaska anses vara två ”portioner”, samt inkonsekvens i vad de definierar som en portion – 25 centiliter (flaskan) såväl som 33 centiliter (en burk). Dessutom kritiseras uppgifter om 0 procent fett och socker, enligt pressmeddelandet.
Uppdatering: Även GP och DN har artiklar om organisationens anmälan.
Uppdatering: Sveriges Konsumenter meddelar att det fanns ett misstag i deras anmälan: Quaker Oats tillverkar inte längre Kalaspuffar – detta trots att förpackningar med deras namn finns kvar i handeln (ett sådant som låg till grund för anmälan). Vi har nu ändrat vår anmälan så att den nuvarande tillverkare, englandsbaserade Big Bear Ltd står som anmält företag.
Andra bloggar om: Livsmedel, Märkning, GDA, Näringsmärkning, Hälsomärkning
Det är alltid ett jäkla tjabbel i affären när jag och mina elva polare skall komma överens om vilka chips vi skall köpa.
[…] rekommenderat dagligt intag, som vissa livsmedelsfabrikanter med glädje använder. Då gällde det en anmälan som Sveriges konsumenter lämnat […]
[…] har flera gånger bloggat om GDA-märkning. Bland annat har Sveriges konsumenter anmält chips- och läsktillverkare för deras användning av märkningen och Livsmedelsverket har sagt att […]
[…] framstå som sådan. Det är inte första gången som tricket används, Sveriges konsumenter har tidigare anmält Coca-Cola, OLW och Quaker Oats till Konsumentombudsmannen för vilseledande […]