Sms-skojeriet ökar, åtminstone ökar antalet anmälningar till Konsumentverket. Jag har flera gånger bloggat om hur personer luras till att ta emot dyra betal-sms. GP har nyligen i ett par artiklar berättat om skojeriet, och hur Konsumentverket nu vill att teleoperatörerna tar större ansvar för att hejda skojandet.
I en första artikel berättar GP om Maria som fått betal-sms för 1 275 kronor från ett bolag hon aldrig hört talas om.
Företagen bakom de dyra textmeddelandena ligger i regel utomlands; Holland, Tyskland och Hongkong är vanliga adresser. Det är svårt att få tag på någon ansvarig och många har förgäves försökt få pengarna tillbaka.
Nu flyttar Konsumentverket fram positioner, skriver GP. Det är dags att de svenska mobilbolagen tar sitt ansvar, anser de tjänstemän som granskat frågan.
– Enligt konsumentkreditlagen är teleoperatören en kreditgivare. Det innebär att du kan ställa ett bestridande till operatören, säger juristen Marek Andersson på Konsumentverket.
Med andra ord: Du kan skriva till ditt mobilbolag och berätta att kostnaden är felaktig och att du inte tänker betala den, alternativt vill ha pengarna tillbaka, skriver GP.
Om din operatör ger dig den möjligheten kan du alltid spärra ditt nummer mot betal-sms. Annars, klaga hos operatören.
Andra bloggar om: Betal-sms, Teleoperatörer, Konsumentverket
[…] Skojeri med betal-sms har varit en följetong här på bloggen. Många, inte minst ungdomar, har råkat illa ut. De företag som skickar sms:en är ofta lokaliserade utomlands och är omöjliga att komma i kontakt med. Mobiloperatörerna har hittills sagt ifrån sig allt ansvar. […]