Jag har tidigare kritiserat City Gross reklamkampanj ”fritt från GMO”, och kallat den djupt ohederlig. Även Livsmedelsverket har kallat den vilseledande. Nu berättar ATL att Konsumentverket begärt att City Gross lämnar bevis för en rad påståenden i kampanjen. Den kan bryta mot marknadsföringslagen, anser verket.
Bland anat skriver City Gross på sin webbplats att ”Garanterat gmo-fritt – alltid på City Gross” samt ”Välj gmo-fritt, City Gross”. Konsumentverket gör bedömningen att det påståendet uppfattas av genomsnittskonsumenten som att fläskköttet på City Gross inte innehåller gmo men att det finns genmodifierat fläskkött att köpa i andra svenska butiker, skriver ATL.
City Gross ska också styrka att det foder ”deras” grisar får verkligen är gmo-fritt.
Dessutom ska City Gross visa att ett påstående i en reklamfilm är sant: ”Jag fick en chock när jag fick höra att mer än en fjärdedel av de svenska grisarna får genmanipulerat foder”.
Bergendahl Food har nu fram till 14 februari på sig att styrka de utpekade påståendena.
Andra bloggar om: City Gross, GMO, Reklam, Marknadsföring, Konsumentverket
Lämna ett svar