Konsumentrådgivningen, eller -vägledningen som den också kallas, finns fortfarande inte i alla kommuner. Trots att den är lönsam för samhället och löften om bättre stöd har regeringen fortfarande inte gjort något, vilket har kritiserats av Sveriges Konsumenter.
Men det finns nytänkande inom den rådgivning som finns. Västerås, som har en fungerande rådgivning, inför nu drop-in-rådgivning, läser jag i Dagens Handel på nätet.
Rådgivningen kommer att finnas i Västerås huvudbibliotek samt i entrén till Stadshuset. Under vissa tider får de som vill 15 minuters fri konsumentrådgivning om exempelvis sina rättigheter som konsument samt hur man som kund går tillväga för att reklamera en vara eller tjänst.
Konsumentrådgivningen drar igång den 5 oktober och erbjuds sex kvällar i rad, för att därefter erbjudas varje måndagskväll, skriver Dagens Handel.
Jag kan tillägga att konsumentrådgivning alltid är avgiftsfri.
Heja Västerås! Fler kommuner kanske borde ta efter.
Andra bloggar om: Konsumentvägledning, Konsumentrådgivning, Västerås
Hej Carl,
Ja, heja Västerås förstås! Men angående konsumentrådgivningen , sedan många år förespråkat ett 020-nummer till ett ”callcenter” för konsumentrådgivning som kan utnyttjas av konsumenter i hela landet. Först då får vi början till en likvärdig rådgivning oavsett var man bor. Kommuner som vill satsa extra ska förstås göra det.
Som jag förstår diskuteras nu en gemensam telefonväxel i den statliga utredning som pågår.
Louise: Diskussionen om ett centralt ”call-center” har pågått länge, inte minst som en möjlighet för alla de som saknar konsumentrådgivning i sin kommun. I de intervjuer som nytillträdda Konsumentministern Birgitta Ohlsson gav uppfattade jag ett löfte om att ta tag i saken. Men ännu har inget hänt. /Carl