Jag har länge misstänkt att handlarna passar på att lägga på lite extra när livsmedelspriserna höjs. Nu är det svart på vitt, läser jag i ATL. Handeln tar ut mer än vad bönderna får i sina fickor. Bara två tredjedelar av de skenande matpriserna kan förklaras av att ingredienserna kostar mer.
Det visar en underökning som danskan Mariann Fischer Boel, EU-kommissionär med ansvar för jordbruk, initierat.
Bröd och flingor har gått upp med 10 procent, från februari 2007 till februari 2008. Om handeln bara hade tagit ut kostnaden för ökningen av spannmålspriset skulle det ha lett till en höjning av brödpriset i butikerna på 3 procent.
– Jag har länge undrat över hur en limpa bröd kunnat stiga så mycket som 10-20 procent i butikerna. Vete står bara för en liten del av det pris som konsumenterna får betala för brödet, säger Mariann Fischer Boel som nyligen besökte LRF i Stockholm.
Mjölk, ost och ägg är andra varor som blivit betydligt dyrare. Däremot har prishöjningarna på kött varit mer blygsamma. En förklaring är att det finns konkurrens på kött från länder som Argentina och Brasilien.
I genomsnitt har matpriserna gått upp med 7 procent i EU. Det är 2 procent mer än vad som är befogat. Sverige är inte på något sätt bättre än andra medlemsländer, med en ökning på 7,4 procent, rapporterar ATL.
Ni får gissa vad representanter för handeln säger om anklagelserna.
Prishöjningarna drabbar oss på mer än ett sätt. De bidrar ju också till inflationen, vilket ger oss högre räntor. Men jag undrar fortfarande hur stor del av prisökningarna på råvaror som beror på ren spekulation.
[…] var raska att höja sina priser, och la dessutom på lite extra. Att matpriserna gått upp påverkar också inflationen, så våra lån har också blivit […]
[…] matprishöjningarna hamnar i fickor hos mellanleden, mellan producent och konsument. EU har också hävdat detsamma. Nu kommer siffror som bekräftar en del av det, läser jag i […]
[…] Frågan är bara hur mellanleden och handeln lyckas hålla emot. En del av prisökningarna har ju hamnat i deras fickor. Där måste vi konsumenter trycka […]