Jag har länge misstänkt att en stor dela av matprishöjningarna hamnar i fickor hos mellanleden, mellan producent och konsument. EU har också hävdat detsamma. Nu kommer siffror som bekräftar en del av det, läser jag i ATL.
Det har gått bra för ArlaFoods under första halvåret. Vinsten ökade med 125 miljoner kronor till 605 miljoner kronor. Anledningen är prishöjningarna inom livsmedelssektorn.
Enligt vd Peder Tuborgh kommer medlemmarna därför att under nästa år få betydligt mer betalt för mjölken än under föregående år, enligt ATL.
Det hade nog gått ännu bättre om inte Arla fortfarande drogs med sviterna efter Mohammedteckningarna. Men det innebär att Arla höjde sin vinst med mer än 25 procent under första halvåret. Vem betalar det? Men jag tror fortfarande att merparten av prisökningarna hamnar i handlarnas fickor.
Andra bloggar om: Livsmedelspriser, Arla
[…] uttalar sig i artikeln låter det som om de höga priserna enbart beror på råvarupriserna. Men vi vet att en inte föraktlig del av prishöjningarna hamnar i mellanledens, och handlarnas, fickor. […]
[…] en tidigare undersökning hamnar en stor del av förtjänsten i mellanleden. Men med tanke på hur bra livsmedelshandeln […]
[…] matpriserna ska sjunka eftersom priserna på till exempel mjölk och spannmål gått ned. Enligt en tidigare utredning hamnar pengarna i fickorna på de led som är mellan bonde och konsument. Jordbruksministern har […]